Dealer van Ecomaxx Classic Car Fuel

Nu volop bij ons beschikbaar: Ecomaxx Classic Car Fuel.

De nieuwe brandstoffen die bij de gebruikelijke tankstations te verkrijgen zijn, voldoen vaak niet voor klassieke auto’s. Daarom heeft Ecomaxx een speciale brandstof ontwikkeld die de zelfde eigenschappen heeft als de brandstof van vroeger, daarnaast is het uitermate geschikt voor auto’s die lange tijd stil staan.

Lees hieronder een stuk uit Octane Magazine over deze speciale brandstof.

Er is een nieuwe brandstof op de markt, speciaal voor klassiekers, onder de naam Ecomaxx. Deze is aanzienlijk schoner, is ideaal voor lange winterstops en zou de wijze waarop naar klassiekers wordt gekeken weleens aanzienlijk kunnen verbeteren.
Ecomaxx is een Nederlandse brandstof, ontwikkeld door GVG Oliehandel in Nijmegen, met alkylaatbenzine als basis. GVG Oliehandel is in de ‘groenbranche’ al sinds 1990 marktleider op het gebied van alkylaatbenzine en heeft daarvan in die jaren al meer dan 95 miljoen liter verkocht.
GVG Oliehandel reageert met de ontwikkeling van de nieuwe autobrandstof op vragen uit de markt en is er zeer enthousiast over. Peter van Gelder, een van de broers achter GVG: “De brandstof heeft veel voordelen. We noemen hem Ecomaxx omdat hij enerzijds heel schoon is en anderzijds maximale prestaties levert, veel beter dan Euro 95, dat voor moderne motoren is ontwikkeld. Het zou zo maar kunnen dat Ecomaxx het denken over klassiekers aanzienlijk gaat veranderen.”
Het is niet zo dat Ecomaxx het vermogen van een klassiekermotor verhoogt, maar het verbrandt wel schoner, wat een lagere uitstoot van schadelijke componenten tot gevolg heeft. De brandstof is meer dan drie jaar houdbaar, waardoor een auto na een hele winter stil staan, vlot aanslaat. Ecomaxx benzine degenereert niet, wat bij gangbare brandstoffen met hun additieven wel het geval is. Met Ecomaxx neemt de neiging van oude motoren tot roken en geuren bovendien aanzienlijk af, waardoor er geen aanleiding meer is tot negatieve impulsreacties van het publiek. Van Gelder demonstreerde dat door tijdens zijn presentatie voortdurend een BMW-motorfiets stationair te laten draaien met Ecomaxx in de tank – en er was inderdaad geen spoor van een zichtbare of ruikbare walm.


Hedendaagse pompbenzine als Euro 95 en Euro Super 98 is afgestemd op moderne motoren die op een zo mager mogelijk mengsel draaien. Peter van Gelder legt uit: “Klassieke motoren zijn ontwikkeld voor een rijker mengsel, als gevolg daarvan komt een deel van de benzine onverbrand in de atmosfeer. Euro 95 bevat 25 tot 30% aromaten en tot 1% benzeen. Die benzinedelen kun je ruiken en soms ook zien als ze onverbrand uit een uitlaat komen – en goed voor de gezondheid zijn ze niet. Je kunt daar wat aan doen door je carburateurs heel goed af te stellen en ervoor te zorgen dat de bougies sterk vonken met bijvoorbeeld een elektronische ontsteking. Ook de kleptiming is van belang. Maar je voorkomt daar niet volledig mee dat er HC’s (onverbrande benzinedelen) in de lucht komen. Een klassieke motor heeft nu eenmaal een wat rijker mengsel nodig en doordat er geen katalysator in het uitlaatsysteem zit, zal 1 tot 3 procent van de benzine onverbrand worden uitgestoten. Ecomaxx is een zuivere alkylaatbenzine en daar zit een minimale hoeveelheid aromaten en géén benzeen in.
Een ander voordeel van Ecomaxx is dat het ook geen bio-ethanol bevat, wat bij Euro 95 wel het geval is. Van Gelder: “Daar zit momenteel tot 10% ethanol in, en in de toekomst wordt dat verhoogd naar 15%. De benzine kan daardoor slechts enkele weken houdbaar zijn, afhankelijk van externe factoren als opslag en jaargetijde. Ethanol is hygroscopisch en trekt daardoor vocht uit de lucht aan. Het water bindt zich aan de ethanol. Na een bepaalde tijd is er een verzadigingspunt bereikt en zakt het water-ethanolmengsel naar de bodem. Daar kan het een zuur vormen dat corrosie van metaaldelen in je tank en carburateur kan veroorzaken. Dit leidt tot verstoppingen en residu, waardoor de motor minder goed zal lopen”.
Van Gelder voegt daaraan toe dat Ecomaxx veel minder koolaanslag veroorzaakt, waardoor het inwendige van de motor veel schoner blijft, inclusief de kleppen. Additieven als octaanboosters zijn niet meer nodig.
Ecomaxx lijkt een uitkomst voor eigenaren die weinig met hun klassieker rijden, maar hem wel elk moment startklaar willen hebben
GVG Oliehandel, dat al alkylaatbenzine voor tweetaktmotorfietsen levert, bouwt momenteel een distributienetwerk voor Ecomaxx op en hoopt de brandstof in het najaar op de markt te introduceren. De prijs zal 3,35 euro per liter bedragen, wat het niet onmiddellijk tot een brandstof maakt waarmee je standaard de tank van je klassieker vult. Ecomaxx lijkt echter een uitkomst voor eigenaren die weinig met hun klassieke auto rijden, maar hem wel elk moment startklaar willen hebben. De kosten zijn dan ondergeschikt aan de permanente staat van paraatheid van de auto, waaraan Ecomaxx een belangrijke bijdrage kan leveren.
Ecomaxx is uiteraard ook geschikt als overwinteringsbrandstof of als alternatief voor Euro 95 en 98 als er in milieugevoelige gebieden wordt gereden. Het laat zich overigens zonder meer met moderne brandstof mengen.
Met de FEHAC wordt bekeken of een volle tank Ecomaxx in je klassieker tot toelating in anders verboden milieuzones kan leiden. (TR)