Spotlight: Porsche 912

De Porsche 911 kennen we allemaal. Maar dit is het ‘kleine broertje’ van de 911 toen deze net werd geïntroduceerd. Het bleek een groter verkoopsucces dan de 911, maar waarom horen we er dan toch zo weinig over?

Porsche 912
Bouwjaar: 1966
Vermogen: 90 PK
Koppel: 133 Nm
0-100: 13,5 seconden
Topsnelheid: 185 km/h

De Porsche 912

De Porsche 912 werd voor het eerst in 1965 geïntroduceerd, een jaar nadat de Porsche 911 de Porsche 356 opvolgde. De nieuwe Porsche 911, die overigens nog tegelijkertijd met de 356 werd verkocht, was een stuk duurder dan zijn voorganger. Hierom werd er door Porsche gekeken naar een ‘instapmodel’. De Porsche 912 werd ontwikkeld, nouja ontwikkeld, de Porsche 911 kreeg een kleinere motor, namelijk een 1.6 Liter 4 cilinder boxer motor (uiteraard luchtgekoeld), verder was de 912 vrijwel identiek aan de 911.

Dat dit een schot in de roos was, bleek uit de verkoopcijfers. Terwijl de Porsche 912 maar 4 jaar te koop was, werden er wereldwijd ruim 30.000 stuks verkocht. Zelfs de Nederlandse rijkspolitie was een bekende afnemer van de Porsche 912.

De Porsche 912 werd zelfs door critici benoemd als betere rijdersauto dan de 912. Daar de kleinere motor met slechts 90 pk (op 970kg nog steeds voldoende) voorspelbaarder reageerde. Daarnaast zorgde de kleinere motor ervoor dat er 100kg minder gewicht op de achteras lag.

De 912 werd standaard uitgerust met een 4 versnellingen versnellingsbak, maar had als extra optie een 5-bak met dogleg indeling. Waarbij de 1ste versnelling links onderin zit, in plaats van links bovenin. Hoewel de focus ligt op de eerste versnelling, zitten de voordelen juist in de versnellingen 2 en 3. Welke tijdens de autosport veel meer worden gebruikt dan de eerste versnellingen, en op deze manier dus beter bereikbaar zijn.

Om kosten te besparen werd de 912 geleverd zonder mistlampen, met slechts 3 instrumentenklokken en zonder chromen velgen. In de loop der tijd werd dit aanbod overigens wel aangepast.

Een Porsche 912 was niet alleen in de jaren 60 een ideale ‘instap Porsche’. Het is ook nu een zeldzaamheid in wording. Met de stijgende prijzen van de eerste Porsche 911’s zullen verzamelaars hun zoekveld verbreden en is de kans groot dat de prijzen van de 912’s ook zullen stijgen.

De Porsche 912 die wij in onze collectie hebben, is uitgerust met de optionele 5-bak. Heeft slechts 3 instrumentenklokken maar is wel voorzien van chromen velgen.