Spotlight: Karma Revero

Een bijzondere auto met een bijzonder verhaal. Is het nou elektrisch of is het een hybride? De Karma Revero is een evolutie van een ambitieuze droom van de bekende auto-ontwerper: Henrik Fisker.

Karma Revero
Bouwjaar: 2021
Vermogen: +/- 400 pk
Koppel: +/- 700 nm
0-100: 4,5 seconden
Topsnelheid: 201 km/h

Volledig Elektrische Range: +/- 80 km

Om te begrijpen wat voor auto dit is, moeten we eerst terug naar de oorspronkelijke ontwerper. Henrik Fisker, bekend van designs als de BMW Z8, de Aston Martin DB9 en de succesvolle eerste BMW X5. Een bekende naam in de autowereld, niet alleen vanwege zijn designs, maar ook vanwege zijn ambitieuze project met zijn eigen automerk Fisker.

In 2007 richtte Henrik Fisker zijn eigen automerk op: Fisker Automotive. Met Fisker Automotive wilde Fisker zijn stempel drukken op het wereldwijde wagenpark. Zijn eerste, en uiteindelijk ook enige, productie auto was de Fisker Karma. Een auto die duidelijk van het ontwerp van Fisker zelf kwam: laag, 4-deurs, breed en met veel rondingen. Een Aston Martin badge had deze auto ook niet misstaan.

De motorkap kenmerkt zich door golvende lijnen, welke ook vanachter het stuur goed zichtbaar zijn.

Gericht op de toekomst wist Fisker dat er een verandering aan zat te komen. Daarom werd de Fisker Karma niet de gebruikelijke sportauto van die tijd. Een benzinemotor werkte als generator voor de grote accu die de elektro-motoren aandreef. De zonnepanelen die in het dak waren verwerkt hadden de accu bij moeten laden op het moment dat de zon scheen. In 2011 kwam de Fisker Karma op de markt, tot er in 2013 faillissement werd aangevraagd voor het bedrijf Fisker Automotive. In die korte tijd zijn er tussen de 1700 en 2500 Fisker Karma’s geproduceerd en verkocht.

Dit stukje geschiedenis over ‘een andere auto’ was even nodig om de basis van de Karma Revero te begrijpen. Het Chinese Wanxiang Group nam het grootste gedeelte van de inboedel van Fisker over en lanceerde hun nieuwe automerk: Karma. Deze evolutie van de Fisker Karma, werd later bekend als de Karma Revero. Het design werd licht aangepast evenals de techniek. in 2016 introduceerde Karma de Revero aan het publiek op Laguna Beach.

De Karma Revero heeft een 2.0 liter benzine motor die oorspronkelijk bij GM vandaan komt. De benzine motor laadt de accu op zodat de auto altijd elektrisch wordt aangedreven. Met een volle accu rijdt de Revero tot ongeveer 80 kilometer elektrisch tot de benzinemotor moet bijspringen om de accu’s weer op te laden.

Het is bijzonder om te zien hoe een model wat vóór 2012 werd ontworpen, 10 jaar later zo goed als onveranderd nog steeds veel aandacht trekt. Met zo’n ontwerp, zeggen beelden meer dan woorden!